Fototutorial: Zelf deodorant maken

Hallo allemaal!

Een poosje geleden liet ik al zien dat ik eindelijk alle ingrediënten in huis had om zelf deodorant te gaan fabriceren, maar dat ik nog geen potje had om mijn zelfgefabriceerde mengsel in te bewaren. Vorige week kocht ik in Utrecht deze laatste benodigdheid en aangezien ik gisteren gezegend was met een fabeltastische assistent, besloot ik die dag de mouwen eens flink uit de mouwen te steken! Hieronder een uitgebreid fotoverslag van deze creatieve uitspatting.

De benodigdheden: Baksoda (van de toko), Maizena, Kokosvet, een bakje om de ingrediënten in te mengen (dat we later overigens hebben omgewisseld voor een groot bord omdat de zooi niet meer te overzien was) en tot slot een luchtdicht potje om de uiteindelijke deodorant in te bewaren. Belangrijk is wel dat het potje luchtdicht is, omdat de ingrediënten anders sneller bederven.

Het recept (voor ongeveer 150 gram deodorant): twee eetlepels Baksoda, twee eetlepels Maizena en twee grote lepels Kokosvet. Prak het mengsel met een vork totdat het een crème-achtige structuur heeft (een tip tussendoor: smelt het kokosvet van tevoren in de magnetron, dat mengt een stuk gemakkelijker) en schep het eindresultaat in het potje. Mocht de deodorant iets te poederig zijn geworden, voeg dan nog wat Kokosvet toe. Is de deodorant te vloeibaar, voeg dan nog wat van de poeders toe.

En tadaaaaaaa: je zelfgemaakte deodorant is klaar! Kon het simpeler en goedkoper? (oké, volgens mijn teerbeminde assistent wel. Maar dat telt niet, want hij is een man.)

Op het moment dat je dit leest, ben ik op mijn werk om deze deodorant aan de ultieme test te onderwerpen, dus zodra ik weet of het werkt, zal ik het jullie laten weten! Ik hoop in ieder geval dat het geen zooi blijkt te zijn, want ik ben klaar met Rexona en hoop dat dit wel werkt voor mij. De berichten die ik gelezen heb, waren in ieder geval positief, dus we zullen zien!

Hebben jullie er ook al eens aan gedacht om dit recept te maken? Of heb je al ervaring met deze deodorant?

xoxo,
Neko.

5 reacties
  1. Hoe gebruik je dit precies? Pak je wat met je handen en smeer je dat uit? Blijft er een laag achter en geeft het af op je kleding?
    Ben benieuwd hoe het is bevallen! Het lijkt me leuk/goed om zelf te maken, maar als het gebruik ervan geknoei wordt dan laat ik het waarschijnlijk snel links liggen.

    • Neko zei:

      Het mengsel is best wel hard door het kokosvet! Het is dus niet zo gemakkelijk om iets te ‘pakken’ – je gaat gewoon met je vingers over het oppervlak heen, laat het spul een beetje smelten en smeert het dan onder je oksels. Er blijft geen laag achter (niet teveel gebruiken natuurlijk!) en afgeven doet het bij mij ook niet! Het is wel verstandig om eventjes te wachten met het aantrekken van je kleding, want eenmaal aangebracht kan het een ieeeetsiepietsie poederig zijn. Geknoei is er niet bij, de enige reden waarom je dit links zou moeten laten liggen, is omdat het zo’n gedoe is voordat het spul gesmolten is. Maar het is het waard!

  2. Daqa zei:

    Dank je voor het antwoord! (Hopelijk had ik het bericht niet 10x gepost, het lukte niet om te posten dacht ik…)

    Ik voeg het toe aan mijn ToDo list :)
    Hmm dat Cocosvet is vast niet hetzelfde als Santen? Dat is Cocos crème, dat heb ik wel in huis. De volgende keer dat ik bij de toko ben eens kijken naar cocosvet. De baking soda en maizena heb ik al. Zou je er ook nog esotherische olie aan toe kunnen voegen of bijvoorbeeld echte lavendel voor een beetje geur?

    • Neko zei:

      Haha, ik heb maar één keer een bericht gekregen hoor, dus het is niet mis gegaan! ;)
      Kokoscrème is niet hetzelfde als kokosvet, nee… Is dat een haarproduct? Grote kans dat als je dat onder je oksels smeert, je juist meer gaat stinken in plaats van minder… Je kunt het kokosvet dat ik heb gebruikt ook vinden bij De Tuinen, bij de kookartikelen! Je kunt er ook oliën aan toevoegen als je van een geurtje houdt inderdaad!

  3. Gina zei:

    Ik gebruik het sinds een paar maanden met als toevoeging een beetje rozenwater. Werkt prima! Nog nooit zo tevreden over deo geweest.

Geef een reactie

