Gedaan: 30 day shred

Op het moment dat je dit leest, zit ik hoogstwaarschijnlijk supertrots op mezelf te zijn, want voor mij zit de 30 day shred er na een maand dan eindelijk op! Ja, je leest het goed: ik heb dertig dagen achter elkaar (of ja, soort van achter elkaar) gesport en ik heb het nog volgehouden ook. Sterker nog: ik heb er oprecht plezier in gehad.

30 day shred

De 30 day shred is een fitness programma dat, zoals de naam al aangeeft, precies 30 dagen duurt. In die 30 dagen doorloop je 3 levels die oplopen in moeilijkheidsgraad, maar waarin je al gauw vooruitgang merkt. De eerste dag van level 1 vond ik bijvoorbeeld heel zwaar, want ik had nog nooit in mijn leven gefitnesst, maar na een dag of 6 merkte ik dat ik het me eigenlijk steeds iets gemakkelijker af ging. De stap naar level 2 was wel weer vrij heftig, en die naar level 3 vervolgens ook, maar ook bij die levels merkte ik dat ik de krachttraining steeds vaker op de gevorderde manier kon doen en dat ik de cardio steeds iets langer kon volhouden.

Het feit dat je dagelijks merkt dat je weer net ietsje meer kunt dan de dag ervoor, werkt enorm motiverend. Dat wil echter niet zeggen dat iedere tiende dag een eitje is, want dat is het absoluut niet! Ik heb de 30 dagen dan wel heel heldhaftig doorlopen, maar veel oefeningen moet ik alsnog op de gemakkelijke manier doen. Zo heb ik bijvoorbeeld heel weinig spierkracht in mijn armen, waardoor ik moeite heb met opdrukken en al die fucking plank-poses uit level 2 en 3. Het gaat nu beter, daar niet van, en de kracht in mijn armen is er zeker op vooruit gegaan, maar ik kan nog steeds niet één minuut lang achter elkaar door push-ups uitvoeren. Oh, en ik zie er ook nog steeds niet zo uit als Jillian Michaels, maar hopelijk komt dat nog.

De cardio-onderdelen vond ik het aller- allerverschrikkelijkst. Alle oefeningen in plank-pose komen met stip op nummer 1 in de martelingen-lijst; alles waarbij je moet springen op nummer 2. De minuutjes buikspieroefeningen vond ik juist heel fijn: daarbij kon ik echt even op adem komen.

De workouts van de 30 day shred duren maar een minuutje of 25, dus het is heel gemakkelijk om ergens binnen je dag een momentje te vinden om even lekker te knallen. Voor mij werkt het goed om een vast moment te hebben: op die manier wordt het sporten een non-negotiable part of my dayOh, en trouwens: je hebt voor de 30 day shred alleen maar sportschoenen, een yogamatje en gewichtjes nodig. Mij trok dat over de streep, want die drie dingen had ik al in de kast liggen, en dus had ik geen enkel excuus meer om NIET van mijn luie kont af te komen!

Heb ik trouwens al gezegd dat ik een sporthater ben? Laat me dat dan nog even benadrukken: op de middelbare school werd ik bij gym altijd als laatst gekozen. Ik ben ontzettend slecht in sport en ik ben ook alles behalve gemotiveerd. Ik haat sport. Dat is echter juist wat de 30 day shred voor mij zo ideaal maakt: je hoeft er de deur niet voor uit, je kunt het doen via YouTube en als je het niet volhoudt, of de oefeningen niet snapt, of gewoon zuigt, dan is er niemand die je uitlacht. Ik doe dit echt voor mezelf, en niet voor iemand anders.

Inmiddels ben ik zo gemotiveerd dat ik hoe dan ook door wil gaan met sporten. Ik overweeg zelfs om in mijn scriptieperiode (als ik mijn huis bijna niet uit kom en behalve mijn geagiteerde getyp 0,0 beweging krijg) twee keer per dag te gaan sporten: ’s morgens en ’s avonds. Beginnen aan de 30 day shred heeft echt een knop omgezet in mijn hoofd: ik wil graag fit worden. Ik ben gemotiveerd.

Next up: Insanity, een programma van 60 dagen waarin je voornamelijk cardio doet om vet te verbranden. I’ll keep you posted.

Geef een reactie

